Sälja utan att sälja: Hur salonger boostar försäljningen på ett naturligt sätt.
Lär dig av dina kollegor hur varje behandling kan bli ett naturligt säljtillfälle.
Hur förvandlar du varje kundbesök till mer än bara en behandling? Hemligheten ligger i att skapa förtroende och en genuin salongsupplevelse som inspirerar kunderna att köpa – utan känslan av påtvingad försäljning.
I den här artikeln delar kollegor med sig av sina bästa metoder för att öka försäljningen på ett naturligt sätt. Upptäck hur de rekommenderar produkter, skapar oemotståndliga tillägg och bygger lojalitet – helt enkelt genom att fokusera på service i toppklass.

Hur marknadsför du produkter för att göra din salongsförsäljning riktigt framgångsrik?

"Jag delar regelbundet inlägg och stories på Instagram och Facebook där jag visar upp salongsprodukter på ett naturligt sätt. Jag fokuserar inte på försäljning, utan på kunskap och förtroende. Kunderna frågar mig ofta direkt om rekommendationer eftersom de vet att mina råd alltid är ärliga och genuina."
Beata Supinska, BeautyLab, Belgium

"Hudvård spelar en stor roll i min salong. När en kund lämnar med vackert omhändertagna händer vill jag att de ska kunna behålla den känslan även hemma. Jag betonar att vackra händer handlar om mer än bara ett snyggt nagelresultat – daglig vård är avgörande. Därför lyssnar jag noga på deras behov och ger skräddarsydda råd.
Kunderna får testa alla ProNails produkter i min salong – de upplever direkt texturen, doften och effekten. Jag samarbetar också med en fotograf som fångar både mina behandlingar och produkterna på ett vackert sätt – ofta frågar kunderna om en produkt redan innan de ens har sett den i verkligheten.
Extra tips? Använd en app för att följa kundernas hudvårdsbehov och produktanvändning. Det visar både expertis och genuin omtanke."
Magdalena Bogacka, Bogacka, Poland

"Vi använder retailprodukter, anpassade efter varje kund, i alla våra hand- och/eller nagelbehandlingar i salongen. Vi har utvecklat vår klassiska paraffinbehandling och börjat använda handmasker istället. På så sätt blir kunderna mer bekväma med dem och är mer benägna att köpa dem för regelbunden användning hemma."
Melissa Michiels, schoonheidssalon Melissa

Så blir din behandling en naturlig säljchans.
.jpg&Crop=7&Format=webp&Quality=90&Compression=80&Width=400)
"Efter varje behandling använder vi vissa produkter – som handserum, handkräm och Vitamina Cuticle Oil – vilka också råkar vara våra bästsäljare. Vi rekommenderar alltid LongWear-nagellack för hemmabruk i en matchande färg för tånaglarna, som ett perfekt komplement till kundens gelnaglar."
Sanja Koprenović, ProNails Premium Salon Novi Sad, Serbia

"Vi pratar om de produkter vi använder under behandlingarna på ett naturligt sätt, där vi förklarar deras fördelar och hur de används. Ofta räcker det att kunden får känna eller dofta på produkten för att väcka intresse – helt utan försäljningspress."
Snezana Nenadovic, Princess Nails, Austria

"När vi påbörjar en behandling gör vi alltid en snabb analys av kundens händer och/eller fötter och förklarar hur deras skick kan förbättras. Därefter rekommenderar vi de produkter som bäst motsvarar deras behov."
Africa Molina, Lunails, Spain
.jpg&Crop=7&Format=webp&Quality=90&Compression=80&Width=400)
"Vi integrerar ofta retailprodukter i våra behandlingar – till exempel hand- eller fotmasker. Efter handmassagen ger jag alltid personliga råd om hur kunden kan fortsätta ta hand om händer eller fötter hemma."
Nicole Wiedmann, Studio Arte, Switzerland

Vilken jul- och nyårskampanj gick bäst för dig?

"Förra året gav jag varje kund ett mini ABC+ Hand Serum som julgåva! Många kom tillbaka för att köpa fullstorleken när Skincare Science for hands-serien lanserades. Det är ett fantastiskt sätt att låta dem prova något nytt – och alla älskar en liten present!"
Melissa Michiels, Schoonheidssalon Melissa, Belgium

"Jag gör inte bara en säsongskampanj – min pågår året runt för alla tillfällen. Kunden berättar helt enkelt vem presenten är till och vilken budget de har. Jag sätter ihop gåvan, slår in den gratis och har den redo till nästa besök om de beställer i förväg."
Agnieszka Ciszewska, Paznokcie Klasy Biznes, Poland

"Under högtidssäsongen är våra presentboxar mycket efterfrågade. Vi skapar lyxiga paket med doftljus, lokala delikatesser och självklart ProNails produkter eller presentkort. De försvinner snabbt från hyllorna – både som gåvor och företagspresenter. Till och med en miniprodukt som tack gör stor skillnad. Kunderna blir överraskade, de ler och kommer ofta tillbaka för att köpa fullstorleken. Vår hemlighet till framgång? Det handlar inte om kampanjen – utan om den varma känsla vi skapar."
Magdalena Bogacka, Bogacka, Poland

Hur gör du för att lyckas med försäljningen av den nya ProNails-vårdserien eller LongWear-kollektionerna?

"Jag använder aktivt de nya Skincare Science-produkterna under pedikyrer och handbehandlingar – både i klassiska manikyrer och i riktade behandlingar för återfuktning, anti-ageing eller hudproblem. Kunderna känner texturen, doftar på produkten och märker effekten direkt. Det väcker nyfikenhet och motiverar till hemvård – vilket ofta leder till ett köp."
Delphine Thiebaut, Beauté Passion, France

"ProNails retailprodukter är vackert exponerade i min salong, vilket naturligt uppmuntrar till försäljning. Jag uppdaterar regelbundet exponeringen för att skapa nytt visuellt intresse – kunderna lägger märke till det och frågar om de nya produkterna."
Michela Ludwig, Look@Me Cosmetics, Switzerland

"De nya hand- och fotvårdsprodukterna tillsammans med LongWear-kollektionerna spelar en viktig roll för att förnya vårt utbud och hålla kunderna engagerade. Jag visar regelbundet upp säsongens trender och nyheter i sociala medier med bilder och filmer, vilket ökar intresset och ger nya följare."
Jovana Milivojević, ProNails ProNails Premium salon Kragujevac, Serbia

Vilket stöd från ProNails uppskattar du mest när det gäller att öka försäljningen i salongen?

"Stödet från ProNails är ovärderligt. Vi får inte bara högkvalitativa produkter, utan också väl genomarbetade säljverktyg: broschyrer med produktbeskrivningar och färdigt utbildande material för sociala medier. Det innebär att våra kunder får information från flera håll – både från oss och från varumärket. Det hjälper dem att fatta trygga och välinformerade köpbeslut. Som stylister känner vi oss professionella och stärkta – och kunden vet att de använder de bästa, beprövade lösningarna."
Monika Stec-Mostek, Mani-Moni, Poland

"Vi älskar att arbeta med ProNails visuella material och broschyrer. De är professionellt utformade, sparar tid och hjälper oss att kommunicera tydligt och attraktivt – både i salongen och online. Vi tror också starkt på kvaliteten i den nya Skincare Science-serien för händer och fötter. Resultaten är utmärkta och till och med våra mest krävande kunder blir övertygade."
Snezana Nenadovic, Princess Nails, Austria

"Jag skulle kalla ProNails en trygg hamn. Jag känner mig aldrig ensam. Jag får den hjälp jag behöver för alla frågor jag har. Jag har ett konstant stöd och självförtroendet att kunna ge den bästa möjliga servicen. Ett riktigt starkt företag som stöttar mig med produkter – men framför allt med utbildning."
Carboni Jessica, Estetica Centro Benessere, Italia
Öka din försäljning denna jul!
Se till att dina kunder köper sina julklappar i din salong. Om de inte köper dem hos dig, gör de det någon annanstans. Ta vara på den här försäljningsmöjligheten och öka din omsättning.
